Thursday, June 14, 2012

Apam Puteri Ayu....


Assalamualaikum wbt dan salam bersua kembali...ni sebenarnya salah satu kuih peberet family Liza...dah bnyk kali Liza buat, mmg sedap n gebu...Liza sebenarnya tak pasti punca resepi ni sbb dah berkurun sgt dok dlm simpanan....so, pada tuan empunya resepi, mintak halal ye Liza share kat sini pulak....

Jom kita tgk resepi ni..

RESEPI APAM PUTERI AYU

Bhn2
     A
2 biji telur*
1 cwn gula*
1/2 s/mkn ovalette*
1/2 s/teh esen vanila
1 cwn pati santan / fresh milk
2 cwn tepung naik sendiri

B
Kelapa parut
Garam
Tepung ubi
- bhn2 ni Liza agak jer..satukan semua dan padat2kan kedlam acuan seri ayu yg telah disapu minyak..

# Bhn2 bertanda * dipukul hingga kembang. Masukkan esen vanila dan santan / fresh milk.. Gaul sebati. Masukkan tpg dan pewarna yg dikehendaki (Liza campur air pandan bersama santan)..Masukkan adunan tepung kedlm bekas berisi kelapa td...Kukus selama 10 - 15 minit..





7 comments:

Asyifa Mustaffa said...

puteri ayu..~ seayu namanya...secantik kejadiannya...mmg sedap memakannya.......:)

rahel said...

Memang cantek je kejadiannya...bole dicuba ni..

Liza said...

fuhhh,menarik kata2 tu...hahahahhaa

Liza said...

nnt boleh la cuba ye rahel, senang je...

IeRA said...

Salam singgah...

teringinya!!!

SelagiAdaGula said...

Saya juga baru malam tadi buat kuih ni.....mmg ayu, gebu....anak nak resepi jadi kita kena cuba dulu

Nuwairani Ismail said...

ini baru betul2 gebu...nampak sedap aje...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...