Thursday, May 9, 2013

Orange Muffin With Chocolate Rice....



RESEPI ORANGE MUFFIN


Bhn2:

2 cawan tepung
2 sudu teh baking powder
1/4 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh garam
1/2 cawan gula halus
1 sudu besar parutan kulit oren
1/2 cawan butter (dicairkan)
2/3 cawan jus oren -saya perah dari buah oren
1 1/2 sudu besar oren sunquick -saya tambah
2 biji telur
1/2 cawan kacang walnut - saya tak letak - Liza pun
1/2 cawan chocolate rice - Liza tambah

topping : -saya tak letak, saya taburkan coklat chip -Liza pun xletak
1 sudu besar butter cair
1/4 cawan gula perang
1/2 sudu teh ground cinnamon

Caranya:
 
Campurkan tepung, baking powder, soda dan garam, kemudian ayakkan ke dalam mangkuk yang besar. Masukkan pula gula halus dan parutan limau. Kacau sebati
Satukan jus oren, butter cair, oren sunquick dan telur. Kacau sebati dan tuang ke dalam mangkuk tepung tadi.
Gaul semuanya supaya bersatu, tapi jangan terlalu lama cukup sekadar semuanya sebati.
Masukkan ke dalam muffin try.
Untuk topping, gaul rata butter, gula perang dan cinnamon. Kemudian taburkan di atas muffin tadi.
Bakar muffin pada suhu 175 / 180 C selama 20-25 minit.




Resepi ni Liza ambik kat dapur ratu muffin kita, sape lagi kalau bukan Izah tu...bnyak resepi2 muffin yg best kat situ...thnx ye Izah, akk mohon share kat sini pulak ye..





2 comments:

Unknown said...

Cantik mangkok cupcake tu....hihi...isinya dah tentu la sedap kan liza?

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

wahhh.. ngancam! mesti harum bau oren kan....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...